فیزیولژی جنسی حلزون

به هر موجودی که دو طبیعت دارد، یعنی هم مذکر و هم مونث، هرمافرودیت می گویند. هرمافرودیت به معنای دوجنسه است و در لغت از رم باستان نشأت می گیرد. در طبیعت مثال های گوناگونی از هرمافوردیت موجود هست که به راحتی می توان آنها را مشاهده نمود، مانند گل های گندم و شبو یا موجودی مثل حلزون.
حلزون ها موجوداتی هرمافوردیت هستند، یعنی می توانند در یک زمان هم تخم و هم اسپرم تولید کنند. با اینکه حلزون دوجنسی است اما به تنهایی نمی تواند بارور شود. برای باروری باید تبادل اسپرم بین حلزون ها صورت گیرد. پس لازم است با یک حلزون دیگر جفت ‌گیری کنند تا باروری انجام شود.

جفت گیری حلزون ها

در دنیای شگفت انگیز حیوانات ، هر حیوان برای جذب جفت، روش و مکانیسم طبیعی خاصی دارد، که پروردگار عالم در وجود او قرار داده است. مثل ایجاد صدایی خاص، آواز، ایجاد بوی خاص ، تغی

یر رنگ پر و بال و… حلزون ها هم از این پدیده مستثنی نیستند و در زمان جفت گیری بوی خاصی از خود منتشر می کنند تا حلزون دیگر را به عنوان جفت جذب نمایند.

بعد از اینکه حلزون ها از طریق بوی مخصوص جذب یکدیگر شدند، از سمت یکی از حلزون ها تیر عشق به طرف حلزون دیگر پرتاب می شود. تیر عشق یا love dart یک نیزه سوزنی باریک و تیز کلسیمی یا کیتینی سفید رنگ است که بین سه تا ده میلی متر طول دارد. تیر عشق از سوی یک حلزون به بدن حلزون مقابل برخورد کرده و مقدمات ترشحات هورمونی لازم را فراهم می آورد. مخاط روی تیر ، جنس هورمونی دارد و بعد از جفت گیری، باعث طولانی تر شدن عمراسپرم ها می شود.

نوعی میهمانی قبل از جفت گیری در حلزون ها انجام می شود که در این حالت حلزون ها روبروی هم قرار گرفته و از قسمت سینه به هم می چسبند.بعد از مرحله مهمانی، در اطراف شاخک

بالایی حلزون ها ماده ای سفید رنگ به نام گامت از بدن حلزون بیرون زده و تخلیه اسپرم در بدن حلزون مقابل انجام می گیرد.کل فرایند جفت گیری حلزون ها معمولا بین ۲ تا ۱۲ ساعت طول می کشد.

تولید مثل حلزون

تولید مثل حلزون

 

بارداری حلزون

بعد از جفت گیری این امکان وجود دارد که در بدن هر دو حلزون تخم تشکیل شود و هر دو حلزون تخم ریزی داشته باشند، اما زمان تخم ریزی متفاوت است.
فاصله زمانی بین جفت گیری تا تخم ریزی حلزون یک ماه است، یعنی حدود یک ماه بعد از جفتگیری کامل، حلزون تخم ریزی میکند.
در بعضی موارد این زمان به بیش از یک ماه افزایش میابد، یعنی اگر حلزون تا یک ماه بعد از جفت گیری تخم ریزی نکرد به این معنی است که در بدن حلزون تخم تشکیل نشده ولی اسپرم سالم در بدن وی موجود است تا در زمانی مناسب تبدیل به تخم شود.

تخم ریزی حلزون

عملکرد حلزون ها برای تخلیه تخم ها بسیار جالب و منحصر به فرد است.
حلزون ها حدود یک ماه بعد از جفت گیری آماده تخم ریزی می شوند و شروع به حفر یک گودال به عمق حدود ۸-۵ سانتی متر در داخل خاک کرده و بعد با قرار گرفتن در بالای گودال، تخلیه تخم ها را انجام می دهند. گاهی بعد از حفر گودال ، در زیر خاک میمانند تا تخم ریزی کنند، در نتیجه اگر با چنین صحنه ای در محیط نگهداری حلزون ها مواجه شدید از تخریب یا دستکاری جدا خودداری کنید.
در مواردی که حلزون چند روز درون گودال قرار گرفته، اما تخم ریزی انجام نشده، باید مطمئن بود که شرایط محیطی برای تخلیه تخم ها فراهم نیست و اگر این شرایط نامناسب ادامه پیدا کند، حلزون امکان تخلیه تخم را نداشته و متاسفانه تلف می شود.
(این شرایط مناسب شامل دمای ۲۵ تا ۳۰ درجه ( در زمستان) و رطوبت ۷۰ تا ۹۰ درصد است)
حلزون بعد از حفر گودال ، در شرایط مناسب بین ده تا هشتاد تخم کوچک سفید تخلیه می کند .
این تخم ها توسط یک لایه چسبنده احاطه شدند که وظیفه ی محافظت از تخم را ایفا می کند. قطر این تخم های سفید و کروی معمولا بین ۳ تا ۶ میلی متر است وظاهری شبیه به دانه های مروارید دارد.
حلزون بالغ می تواند در شرایط مناسب هر دو ماه یه بار تخم ریزی کند، یعنی ۶ مرتبه در سال.
دقت داشته باشید که تعداد دفعات تخم گذاری در سال بستگی به شرایط محیط نگهداری حلزون دارد، از قبیل دما، رطوبت و امکان دسترسی به غذا.
در شرایط مطلوب، بعد از گذشت حدود دو هفته از تخم ریزی حلزون درخاک، نوزاد حلزون از تخم خارج می شود.